موزه باستان‌شناسی استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
موزه باستان‌شناسی استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول

استانبول یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی دنیا به شمار می‌رود. جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و طبیعت زیبای این شهر از جمله دلایلی است که هر توریستی را در سرتاسر دنیا مجاب می‌کند که برای یک‌بار هم که شده در طول زندگی خود، بلیت پرواز یا سفر به این شهر را خریداری کند.

در بین جاذبه‌های تاریخی گوناگونی که از سوی استانبول به شما چشمک می‌زنند، موزه باستان‌شناسی این شهر آغوش خود را به سمت شما بازکرده است. به صورتی که شما نمی‌توانید به‌راحتی به فرصتی برای بازدید آن نه بگویید! در این مقاله قصد داریم به این موزه بسیار محبوب و معرفی دیدنی‌ها و جاذبه‌های مختلف آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جهت رزرو  تور استانبول با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید؛ 02141365

تاریخچه موزه باستان‌شناسی استانبول

یکی از مسائل جالب پیرامون اماکن تاریخی و فرهنگی یافتن پاسخ این سؤال است «نخستین بار ایده ساخت آن مکان تاریخی توسط چه کسی مطرح‌شده؟ آن شخص یا اشخاص شاعر بودند؟ معلم بودند؟ عاشق بودند و در حسرت دیدن معشوق؟ یا سوفی بودند که درصدد ساخت مکانی آرام برای عبادت پروردگار خود بودند یا ...؟» و پاسخ این سؤال برای موزه باستان‌شناسی استانبول «عثمان حمدی» است. اما این فرد خوش‌اقبال که قرار بود نام او به‌عنوان مؤسس و پایه‌گذار موزه باستان‌شناسی ترکیه در تاریخ ثبت شود که بود؟

عثمان حمدی یک باستان‌شناس و شاعری اهل ذوق بود که در روزهای گرم تابستان سال 1891 میلادی تصمیم گرفت این موزه را که پیش‌تر به اسم «موزه سلطنتی» نیز شناخته می‌شد را تأسیس کند. ثمره این جسارت و ذکاوت، وجود یک اتاق به نام عثمان حمدی در این موزه است. با یک تفریق ساده می‌توان عمر این موزه بسیار محبوب را محاسبه کرد. بله این موزه امسال 123 ساله خواهد شد. معماری و ساختمان موزه سلطنتی استانبول که بعدها موزه باستان‌شناسی نام گرفت، در سال‌های 1902 و 1908 دستخوش یکسری تغییرات نظیر اضافه شدن دو بخش عمده به آن شد. وظیفه معماری این بنای بسیار عظیم و تاریخی بر عهده یکی از معماران صاحب‌نام و معروف عثمانی-فرانسوی به نام الکساندر والوری نهاده شد. به اعتقاد خیلی از مورخان و معماران، انتصاب والوری با ذکاوت و خوش‌فکر یکی از بهترین انتخاب‌ها در آن برهه زمانی محسوب می‌شود.

این موزه تاریخی که یکی از سرمایه‌های بسیار با ارزش بشر در تمامی ادوار به شمار می‌رود، در حال حاضر شامل سه بخش کلی: موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی است. این موزه علاوه بر تاریخی که در خود جا داده، معماری خاص خود، با مجسمه‌های عتیقه خود شهرت بسیار زیادی را در بین تمامی مردم دنیا در سرتاسر دنیا کسب کرده است. کافی است که وارد این موزه شوید تا از زیبایی و شکوه مجسمه‌های مجلل این موزه، شگفت‌زده شوید و انگشت‌به‌دهان بمانید.

لحظه‌ای را تصور کنید که دقیقه در مقابل درب این موزه قرارگرفته‌اید و درب‌ها روبه شما باز می‌شوند، نخستین چیزی که در این موزه شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد، مجسمه خدای ازدواج (خدای بس) است. مجسمه خدای ازدواج نه ‌فقط به لحاظ هنر خاص موجود در خود که به خاطر بزرگی که دارد، از ابهت خاصی برخوردار است. نگاه لحظه‌ای به این مجسمه کافی است که شما محو زیبایی این مجسمه شوید. مجسمه خدای بس از آن دسته عتیقه‌هایی است که شما با نگاه به آن در یک‌لحظه می‌توانید به‌صورت هم‌زمان از زیبایی و شکوه تاریخ، معماری و مجسمه‌سازی لذت ببرید.

مجسمه خدای بس تنها مجسمه عتیقه موجود در موزه باستان‌شناسی ترکیه نیست. این موزه مجموعه‌ای از تالارها و اتاق‌های مختلف است که در هریک می‌توان مجسمه‌های زیبایی را دید. شاید بتوان گفت موزه باستان‌شناسی ترکیه از آن دسته اماکن تاریخی است که شما در هرلحظه پتانسیل آن را خواهید داشت به‌افتخار آن کلاه‌خود را از سر بردارید و برای آن خم شوید.

پس از ورود به این موزه مجسمه‌های تاریخ کهن، اولین عتیقه‌هایی هستند که شما آن‌ها را می‌بینید. در ادامه حضور مجسمه‌هایی از روم نیز شمارا شگفت‌زده خواهند کرد. اما صرفاً مجسمه‌ها تنها دلیلی نیستند که شمارا در این موزه متعجب می‌کنند. یکی دیگر از مسائلی که بر زیبایی و عظمت این موزه اضافه می‌کند، حضور سنگ‌قبرها و آرامگاه قدیمی است که در ادامه مختصری را درباره آن‌ها خواهید خواند. در اولین سالن این موزه، مجموعه‌ای از اشیایی که رنگ و بوی فرهنگ استانبول را در خود دارند، یعنی صنایع‌دستی این شهر طی ادوار مختلف قرارگرفته است.

اتاق شامل آثار هنری و اشیای دوران بیزانس از دیگر قسمت‌های دیدنی این موزه به شمار می‌رود. در موزه باستان‌شناسی استانبول آنچه شما بازدید می‌کنید محدود به حکمرانی‌ها و کشورهای با اسامی پرتکرار در تاریخ نیست. کافی است سری به سالن‌ها و اتاق‌های طبقات بالاتر در این موزه بزنید تا بافرهنگ و تاریخ کشورهایی همچون فلسطین، قبرس و سوریه را در ادوار مختلف آشنا شوید.

اگر می‌خواهید با خرید یادبود و یا یک سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان همیشه خاطره این موزه باستانی را در ذهن داشته باشید، می‌توانید به غرفه‌های کتاب‌فروشی و مغازه‌هایی که در سمت چپ قسمت ورودی این موزه هستند، مراجعه کنید.

در موزه باستان‌شناسی استانبول چه چیزهایی ببینیم؟

سالن کنان اریم

این سالن از موزه بخش عمده‌ای از فرهنگ غنی ایرانی را در خود جا داده است. آثار قابل‌مشاهده در این سالن مربوط به دوران پادشاهی ایرانیان بر آناتولی و همچنین دوران آفرودیسیاک هستند.

اتاق سه شهر مرمری آناتولیا

بازدید از این اتاق بیشتر به اشخاصی که علاقه‌مند به تاریخ روم باستان هستند، توصیه می‌شود. تندیس افراد مختلف، بیشترین چیزی است که در این اتاق می‌توانید به ببینید. تندیس‌هایی از مارسواس و هلنیستی که یادآور سبک رومی هستند، از جمله تندیس‌های این اتاق هستند. در این اتاق همچنین اشیایی از نواحی همچون میلتس دیده می‌شود. از دیگر آثار موجود در این اتاق می‌توان به اشیایی از آفرودیسیاس، افسوس و ...اشاره کرد.

سالنی شامل اشیای تاریخی که عثمان حمدی آن‌ها را یافته است

در این سالن مجموعه‌ای از آثار و اشیایی که عثمان عمدی (مؤسس موزه) از خانواده سلطنتی صیدا قرارگرفته شده است. در این سالن همچنین سه تابوت از خانواده یکی از پادشاهان صیدا به نام تابنیت قرار داده شده است. در این سالن هر آنچه می‌بیند زیبایی است و معماری و تاریخ!

قسمت‌های مختلف موزه باستان‌شناسی استانبول

عمارت کاشی شده

عمارت کاشی شده، سومین ساختمان موزه است. اسم این قسمت از موزه که سرتاسر شگفتی و زیبایی است، به ترکی سینیلی کوشک (cinili kosk) می‌باشد. این قسمت، برای ترکیه و تمام کشورهای تحت حکمرانی عثمانی‌ها یک سرمایه واقعی به شمار می‌رود. سینیلی کوشک که در سال 1472 ساخته‌شده، ازجمله معدود ساختمان‌ها و بناهایی است که از زمان عثمانی به همان شکل دست‌نخورده باقی‌مانده است. یکی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این عمارت، ترکیب معماری آن با هنر معماری ایرانی است. تاریخچه پشت این مکان سرتاسر از شگفتی به یکی از پادشاهان عثمانی به نام «سلطان محمد فاتح» می‌رسد. این پادشاه دستور ساخت عمارت کاشی‌کاری شده را برای دیدن مسابقات ورزشی صادر کرده بود. کاشی‌کاری و موزاییک‌کاری‌های انجام ‌شده بر این عمارت به قرن 16 و کاشی‌کاری ایزنیک برمی‌گردد که از آن زمان تا به امروز به همین زیبایی باقی‌مانده‌اند و بر شگفتی‌های آن اضافه کرده‌اند. البته تزیینات سفالی این بخش در فاصله زمانی بین قرن‌های 12 الی 16 انجام‌شده است که همچون کاشی‌کاری‌های آن تا به امروز سالم مانده‌اند.

بخش تابوت پادشاهان

در موزه باستان‌شناسی استانبول بیش از 1 میلیون شیئ تاریخی نگهداری می‌شود که تعدادی از آن‌ها توسط عثمان حمدی یافت شده‌اند. بخشی از این اشیا، شامل تابوت‌هایی هستند که توسط این باستان‌شناس کشف‌شده و از لبنان به استانبول آورده شده‌اند. این تابوت‌ها توسط عثمان حمدی در جنوب لبنان حفاری ‌شده‌اند. این منطقه که این تابوت‌ها را در خود جای ‌داده بود، صیدون (گورستان معروف پادشاهان صیدون) نام داشت. شاید برایتان جالب باشد یکی از این تابوت‌ها، تابوت اسکندر مقدونی است. از دیگر تابوت‌های قرار گرفته در این بخش می‌توان به تابوت ساتراپ (satrap) مربوط به 5 قرن پیش از میلاد مسیح، سیدامارا (sidamara) مربوط به قرن 3 میلادی و از منطقه کنیا و لیسیان (lycian) در 400 سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد.

البته در این قسمت یک تصویر باشکوه از صحنه نبرد بین ایرانیان و سپاه مقدونی نیز به همراه عجز و لابه و مویه‌ای از 18 زن غمگین و نگران از جنگ به‌صورت بسیار هنرمندانه‌ای قرارگرفته شده است.

بخش گالری استانبول در اعصار مختلف

کافی است چرخی در فضای این بخش از موزه بزنید تا هر آنچه درباره این شهر زیبا، فرهنگ و تاریخ آن لازم است بدانید در مقابل چشمانتان رژه رود. اگر تا استانبول و این موزه آمده‌اید، به‌هیچ‌وجه فرصت دیدن این قسمت از موزه را از خود دریغ نکنید.

پارک گلهان

دیدن موزه باستان‌شناسی استانبول هم فال است و هم تماشا! کافی است چرخی در فضای اطراف موزه بزنید تا برای لحظه‌ای بتوانید خود را به‌جای یکی از پادشاهان عثمانی، مشغول قدم زدن در پارک گلهان (یکی از باغ‌های مربوط به دوران عثمانی) تصور کنید. این قسمت از موزه تقریباً در مرکز شهر استانبول قرارگرفته و مجموعه‌ای ازگل‌های خوش عطر و زیبایی همچون رز و لاله را در خود جای‌داده است. حتماً زمانی را برای حظ بردن از زیبایی‌های این باغ و دیدن شگفتی‌های منظره گلدن ترن (golden horn) در نظر بگیرید. این بازدید شیرینی خاطرات شما از این شهر سرتاسر شگفتی را صدچندان می‌کند.

دسترسی به موزه باستان‌شناسی استانبول

پیش از هر چیزی لازم است بدانید این موزه در قسمت اروپایی ترکیه و در منطقه معروف «سلطان احمد» قرارگرفته است. به لحاظ جغرافیایی می‌توان آن را در جوار کاخ توپکاپی و پارک گلخانه دانست. این ناحیه به‌واسطه رفت‌وآمدهای مداوم و شبانه‌روزی توریست‌ها از سرتاسر دنیا توسط هتل‌ها احاطه‌شده است. این موزه در قسمت امینونوی سلطان احمد واقع‌شده است و از طریق کاخ توپکاپی به‌راحتی می‌توان به آن وارد شد. شهرداری استانبول نیز که از محبوبیت این موزه در بین توریست‌های خارجی اطلاع دارد، انواع وسایل نقلیه عمومی را همچون: مترو، اتوبوس و تراموا برای رسیدن راحت‌تر به این منطقه قرار داده است. البته اگر از تراموا استفاده کنید، می‌توانید در مقابل ایستگاه گلخانه پیاده شده و به‌راحتی وارد موزه باستان‌شناسی ترکیه شوید.

سامانه رزرواسیون تریپ پلاس 02141365

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}