موزه فرش استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
موزه فرش استانبول

موزه فرش استانبول

وقتی اسم از مسافرت به خارج از کشور می‌آید، اسامی کشورهای مختلفی به ذهن ما خطور می‌کند.

یکی از کشورهایی که امروزه به عنوان یک تفریح جهت مسافرت به خارج از کشور، در نظر گرفته می‌شود، کشور ترکیه است. کشور ترکیه و صد البته شهر استانبول امروزه توریست‌ها و مسافران زیادی را به خود دیده است. این کشور با داشتن مناظر زیبا، بناها و مکان‌های دیدنی بسیار زیادی که دارد، امروزه به یک کشور توریستی در قاره آسیا تبدیل شده است.

جهت رزرو تور ترکیه یا تور استانبول  با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید.

02141365

یکی از شهرهای جذاب و توریست محور کشور ترکیه، استانبول نام دارد. استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ترکیه است که پایتخت فرهنگی و اقتصادی این کشور به شمار می‌آید. این شهر که به سومین شهر توریستی جهان شهرت دارد، دارای آثار باستانی، موزه‌ها و مکان‌های دیدنی بی‌شماری است. یکی از مکان‌های دیدنی شهر استانبول، موزه فرش استانبول است. موزه فرش استانبول در مجتمع Hagia Sophia (Ayasofya) قرار دارد.

 این موزه که در قرن 18 میلادی ساخته شده است، در واقع یک ساختمان اضافه شده به مجتمع آیاصوفیا به شمار می‌آمد. مجتمع خرد الهی (هاگیا صوفیا به زبان یونانی) یکی از برجسته‌ترین و مهمترین بناهایی است که تاکنون ساخته شده است. این بنا در سال 537 توسط امپراطور یوستینیان ساخته شده است. هاگیا صوفیا در زمان خود بزرگترین کلیسای مسیحی بود که برای پیشی گرفتن از کلیسای سنت پلی یوختو ساخته شده بود. موزه فرش استانبول به عنوان بخشی از این بنای عظیم شناخته می‌شود.

قسمت ورودی موزه فرش استانبول در شمال شرقی Hagia Sophia و در خیابان Soğukçeşme با یک نمای زیبا قرار دارد. این موزه برای دومین‌بار در 29 آوریل 1979 در مسجد سلطان الهمت افتتاح شد. پیش‌تر از این ، موزه فرش استانبول برای اولین‌بار در سال‌های 1742 الی 1743 توسط سلطان محمود نیز افتتاح شد. در زمان سلطان محمود این بنا به منظور توزیع غذا به یتیمان و فقرا بنا شده بود.

 در آن زمان ایتام و فقرا در حیاط این موزه یا بنا جمع می‌شدند و غذا دریافت می‌کردند. اما امروزه کاربرد این موزه تغییر یافته است. امروزه این موزه به هنر فرش ترکیه اختصاص دارد و یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های فرش در جهان به شمار می‌آید. این موزه شامل 806 عدد فرش متعلق به قرون 14 تا 20 میلادی و همچنین 46 عدد قالیچه است. این موزه شامل چهار قسمت است. قسمت یا بخش اول که در زمان سلطان محمود به عنوان اتاق نهارخوری آلمسوز مورد استفاده قرار می‌گرفت، که امروزه متشکل از فرش‌های متعلق به اوایل دوران آناتولی و همچنین شناخته‌ شده‌ترین فرش‌های ترکی با طراحی هندسی و انتزاعی متعلق به شهر اوساک است.

این فرش‌ها در بعضی ایام به احترام هنرمند هلندی، هانس هولبین، فرش‌های هولبین نامیده می‌شوند. بسیاری از فرش‌های این بخش آسیب دیده اما هنوز زیبایی خاص خود را دارند. قسمت یا بخش دوم که زمانی آشپزخانه به شمار می‌آمده است، شامل فرش یا فرش‌های متعلق به قسمت‌های مرکزی و شرقی آناتولی برگرفته از زمان دوران عثمانی و متعلق به قرون 15 تا 19 میلادی است. بسیاری از فرش‌های این قسمت در مسجد بزرگ Divriği مورد استفاده قرار گرفتند. قسمت و یا بخش سوم که زمانی نانوایی این بنا به حساب می‌آمده است، نیز دارای چشمگیرترین و زیباترین مجموعه است.

قسمت سوم شامل یک فرش بزرگ برگرفته از شهر اوساک (مسجد سلیمانیه) و متعلق به قرن 17 میلادی و یک فرش از مسجد آبی و متعلق به قرن نوزدهم میلادی است. قسمت یا بخش چهارم به عنوان یک اتاق کوچک است که به مجتمع هاگیا صوفیا متصل شده است. این بخش شامل تعدادی فرش کوچک و گلیم از سرتاسر آناتولی است. این اتاق کوچک از طریق یک راه پله به گالری فوقانی متصل می‌شود. جدا از چهار قسمت اصلی موزه که شامل انواع فرش‌های قیمتی است، قسمت دیگری در این بنا وجود دارد که خزانه داری نام دارد.

این قسمت که با نام Skevophylakion شناخته می‌شود، یک ساختمان بزرگ و مدور در حیاط بنا است که به هاگیا صوفیا متصل شده است. در زمان سلطان محمود از قسمت خزانه داری برای انجام خدمات و امور متعلق به کلیسا و نگهداری اشیا با‌ارزش استفاده می‌شد. همچنین عثمانی‌ها از این قسمت برای نگهداری تدارکات متعلق به نوانخانه استفاده می‌کردند. در مجموع اگر شما از علاقه‌مندان به فرش‌های تاریخی و باستانی هستید، می‌توانید به این موزه مراجعه کرده و از گنجینه فرش‌های زیبای آن لذت ببرید.

جهت رزرو تور ترکیه یا تور استانبول  با کارشناسان ما در رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید.

سامانه رزرواسیون تریپ پلاس 02141365

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}