کاخ بیلربیی استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
کاخ بیلربیی استانبول

کاخ بیلربیی استانبول

شهر استانبول، برای قرن‌ها مرکز حکومت عثمانی و پیش از آن، امپراتوری بیزانس بوده است. بنابراین طبیعی است که در این شهر با کاخ‌های باشکوه متعددی روبر می‌شویم که متعلق به زمان‌های دور یا حتی قرن‌های اخیر هستند.

یکی از این کاخ‌ها که از شکوه زیادی برخوردار است، کاخ بیلربیی استانبول است که در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. این کاخ مجلل در مساحتی حدود 2500 مترمربع و در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این کاخ زیبا بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

شما می توانید جهت رزرو تور ترکیه و تور استانبول با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید.

02141365

معرفی کاخ بیلربیی استانبول

این کاخ در ابتدا با این هدف ساخته شد که یک مکان مجلل برای اقامت تابستانی پادشاه عبدالعزیز باشد. به همین دلیل این کاخ در کنار دریا و با فاصله بسیار کمی از ساحل ساخته شده است. هنگام ساخت این کاخ، چند ورودی برای آن در نظر گرفتند که یکی از آن‌ها دقیقا به سمت دریا بود. به همین دلیل رفت و آمد به این محل گاهی از طریق دریا و به وسیله قایق صورت می‌گرفت. این کاخ که ساختش 5 سال طول کشیده است، توسط معمارانی به نام‌های آگوپ بالانان و سرکیس بالیان طراحی شده است.

از همان دور که به این کاخ نزدیک می‌شوید، معماری دوره بیزانسی خودش را نشان می‌دهد. این کاخ با طراحی بی نظیر، هم از بیرون و هم از داخل این قابلیت را دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند. کاخ بیلربیی علاوه بر اینکه یک محل برای اقامت تابستانی پادشاهان عثمانی بوده، به عنوان محل اقامت مهمانان مهم خارجی نیز استفاده می‌شده است. از جمله افراد مهمی که در این کاخ اقامت داشته‌اند، می‌توان به ملکه فرانسه اشاره کرد.

این کاخ در سه طبقه ساخته شده است. یک طبقه آن زیرزمین است که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفته، دو طبقه دیگر نیز شامل بخش‌های متعددی مانند حرم‌سرا، اتاق‌های ایالتی، اتاق‌های استراحت و بخش مردان بوده‌اند. شرق کاخ نیز به عنوان یک دفتر ویژه برای وزیر و سمت غربی کاخ نیز به عنوان محلی برای اقامت ملکه مادر در نظر گرفته شده بودند. هرچند پیش از اتمام ساخت کاخ، ملکه مادر (مادر سلطان عبدالعزیز) زنده نماند و نتوانست در این کاخ اقامت کند.

این کاخ بعد از سقوط حکومت عثمانی به عنوان مکانی برای حصر خانگی سلطان عبدالحمید نیز استفاده می‌شد. بعدها در دوران حکومت جمهوری ترکیه نیز همچنان از این کاخ به عنوان مکانی برای اقامت مهمانان مهم خارجی مانند امپراتور فرانسه استفاده می‌شده است. هم‌زمان بخش‌هایی از کاخ نیز به موزه بدل شده بود و دولتمردان خارجی در زمان اقامت خود، از این موزه‌ها نیز بازدید می‌کردند. در سال‌های اخیر این کاخ تماماً به موزه بدل شده است و همه روزه به جز روزهای دوشنبه می‌توان از آن بازدید کرد.

هزینه بازدید از این کاخ 10 لیر ترکیه است؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید وارد کاخ شوید، پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که در تنگه بسفر مشغول قایق سواری هستید، از مقابل این کاخ عبور کنید. البته درب ورودی کاخ که به سمت ساحل باز می‌شود، این روزها بسته است.

در کاخ بیلربیی استانبول چه چیزهایی ببینیم؟

ما تخمین می‌زنیم که برای بازدید از این کاخ به زمانی حدود 4 ساعت نیاز داشته باشید. این کاخ دارای 26 اتاق و بخش‌های متعدد دیگر است. دیوارها و سقف‌های آن همگی گچ کاری شده و به معماری سبک اروپایی نقاشی و رنگ‌آمیزی شده‌اند. لوازم و مبلمان موجود در اتاق‌ها همگی لوکس و سلطنتی هستند و هر بخش از کاخ با چلچراغ‌های گران‌قیمت نورپردازی شده است. فرش‌های سنتی ترکیه نیز کف‌پوش اصلی کاخ در اکثر بخش‌ها هستند.

این کاخ دارای سالن غذاخوری، حرم‌سرا، دفاتر کار، آپارتمان شخصی ملکه مادر، موزه بیلربیی و بخش‌های متعدد دیگری است. در سالن غذاخوری این کاخ می‌توانید انواع صندلی‌های گران‌قیمت، ظروف طلاکاری شده و نقاشی‌های هنرمندانه استادان ترک را مشاهده کنید. نقاشی‌هایی از دریا و کشتی نیز که مورد علاقه سلطان عبدالعزیز بوده‌اند، در جای‌جای این کاخ دیده می‌شوند. یک حوض و فواره زیبا نیز داخل کاخ ساخته شده است که محلی برای استراحت مهمانان و گوش کردن به صدای آرامش‌بخش دریا بوده است.

داخل این کاخ یک بخش نیز به نام کافه باغ وجود دارد که می‌توانید برای استراحت به آنجا رفته و یک فنجان چای داغ بنوشید. یکی از مزایایی که کاخ بیلربیی استانبول دارد، این است که ساختمان آن تازه‌ساز است و مانند دیگر کاخ‌های مشابه، دچار فرسایش نشده یا آنکه به دلیل مرمت‌های مداوم، ظاهر اصلی خود را از دست نداده است. بنابراین می‌توان گفت از نظر تاریخی ما در برهه‌ای طلایی قرار داریم که می‌توانیم این کاخ و ظاهر اصلی اشیا و معماری آن را درست همان‌طور که در دو قرن پیش بوده است، مشاهده کنیم.

چطور به کاخ بیلربیی استانبول برویم؟

دقت کنید که این کاخ در روزهای دوشنبه تعطیل است. در روزهای دیگر بازدید از آن، از ساعت 9 صبح تا 30/3 بعد از ظهر امکان‌پذیر است. همان‌طور که گفتیم هزینه ورود به این کاخ 10 لیر است. این کاخ در بخش آسیایی شهر استانبول به نام اسکدار قرار دارد و می‌توانید با دنبال کردن جاده ساحلی به این کاخ برسید. البته استفاده از خطوط اتوبوس یا مینی‌بوس نیز می‌توانید به کاخ بروید. اگر در بخش اروپایی قرار دارید، ابتدا باید کشتی سوار شده و سپس برای رسیدن به کاخ، از اتوبوس کمک بگیرید.

 همچنین جهت رزرو  تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

 

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}