تنگه بسفر استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر یک تنگه مهم در کشور ترکیه است که بین آسیا و اروپا قرار دارد و شهر استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده است.

این تنگه که حد فاصل بین دریای سیاه و دریای مرمره است، مکانی استراتژیک در آبراه‌های کشور ترکیه محسوب می‌شود. جالب است بدانید این تنگه، کوچک‌ترین تنگه بین‌المللی در دنیا است. این تنگه همچنین از نظر توریستی نیز در شهر استانبول از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، تورهای مختلفی برای مسافران خارجی به وسیله کشتی در بسفر برگزار می‌شود. در این مقاله به موضوع تنگه بسفر و جاذبه‌های گردشگری آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جهت رزرو تور ترکیه یا تور استانبول  با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید.

02141365

تاریخچه تنگه بسفر

بسفر یک کلمه یونانی به معنی گاو یا از جنس گاو است. این نام، اشاره به یک داستان اساطیری مربوط به یونان دارد که در آن فردی به نام آیو که به گاو تبدیل شده و محکوم به سرگردانی در زمین بوده است، از بسفر عبور می‌کند و در آنجا با پرومتئوس دیدار کرده و متوجه می‌شود که خدای خدایان می‌تواند باعث شود که او دوباره به انسان بدل شود. در نهایت آیو توسط خدای خدایان، زئوس، به شکل انسان در آمده و هرکول نام می‌گیرد. به همین دلیل بعدها محلی که آیو به ساحل آن رفته بود، به نام بسفر به معنی گاو نام‌گذاری می‌شود. گفته می‌شود در زمان امپراتوری بیزانس در ساحل این تنگه یک مجسمه بزرگ گاو قرار داشته است.

این تنگه معمولاً برای ارسال کالا از روسیه به اروپا و برعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق دریای سیاه و تنگه بسفر می‌توان به مدیترانه و بعد از آن به اقیانوس اطلس رسید. سپس با عبور از کانال سوئز می‌توان وارد اقیانوس هند شد. بنابراین، بسفر یک تنگه بسیار مهم بین‌المللی است که برای بسیاری از کشورهای جهان از اهمیت حیاتی برخوردار است.

از آنجایی که این تنگه یک کانال کاملاً طبیعی است، در مورد نحوه شکل‌گیری آن هنوز بحث‌هایی وجود دارد گفته می‌شود که حدود 5600 سال قبل از میلاد مسیح، با بالا آمدن آب‌های دریای مدیترانه و دریای سیاه، این تنگه به وجود آمده است. این تنگه 31 کیلومتر طول و حدود 3000 متر نیز عرض دارد. بیشترین عرض این تنگه 4400 متر است و کمترین عرض آن نیز 700 متر می‌باشد. عمق این تنگه نیز بین 13 تا 110 متر است.

پل‌های تنگه بسفر

سه پل معلق بر روی تنگه بسفر ساخته شده است که آسیا را به اروپا متصل می‌کنند. اولین و معروف‌ترین آن‌ها پل بسفر است که در سال 1973 بین محله‌های بیلربیی و اورتاکوی افتتاح شد. در سال 2015 که یک کودتای نافرجام در کشور ترکیه به وقوع پیوست، نام این پل به نام شهدای 15 ژوئیه تغییر پیدا کرد. این پل 104 متر طول دارد که دارای 6 لاین و 165 متر ارتفاع است.

پل دوم به پل فاتح سلطان محمد معروف است که در سوم ژوئیه 1988 بین محله‌های آنادولو حصاری و روملی حصاری افتتاح شد. این پل 1090 متر طول دارد، دارای 8 لاین بوده و از سطح آب نیز 65 متر ارتفاع دارد. این پل بخشی از بزرگراه ترانسفر اروپا است که بین استان‌های آنکارا و ادرنه ساخته شده است.

سومین مورد نیز به پل یاووز سلطان سلیم معروف است که در تاریخ 26 اوت 2016 بین محله‌های گاریپس و پویازسوی در امتداد سواحل تنگه افتتاح شد. این پل یکی از طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین پل‌های معلق در جهان است. طول آن 1408 متر، ارتفاع آن 322 متر و دارای 8 لاین برای وسایل نقلیه موتوری و 2 لاین برای قطار است. یک بزرگراه جدید نیز در دو طرف پل برای تجارت بین‌قاره‌ای و تردد مسافران ساخته شده است.

در تنگه بسفر استانبول چه چیزهایی ببینیم؟

تنگه بسفر یکی از مناطق محبوب استانبول برای ساکنانش به ویژه در تابستان به دلیل آب و هوای ویژه‌اش است. سواحل آن پوشیده از محله‌های زیبا، کاخ‌های سر به فلک کشیده، قلعه‌ها ویلاهای چوبی قدیمی، هتل‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها، رستوران‌ها کافی‌نت‌ها و موارد دیگر است. از محله‌های مهم در بسفر می‌توان به مواردی مانند بشیکتاش، اورتاکی، بیک، اسکودار، بیلربیی و موارد دیگر اشاره کرد. بهترین راه برای بازدید از این محله‌ها استفاده از قایق در تنگه بسفر است. یکی دیگر از مواردی که هنگام قایق‌سواری در تنگه بسفر می‌توانید ببینید، کاخ‌های متعدد در ساحل این تنگه است.کاخ‌هایی مانند کاخ بیلربیی و دلمه باغچه جزو ساختمان‌های باشکوهی هستند که هنگام قایق‌سواری در این تنگه می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. این کاخ‌ها شکوه و عظمت خاص دوران بیزانسی را در نگاه اول به شما منتقل می‌کنند.

البته رستوران‌های قدیمی و جدید زیادی نیز در ساحل این تنگه و محله‌های اطراف آن وجود دارد که می‌توانید با استفاده از قایق خود را به آن‌ها برسانید. برخی از محله‌های اطراف تنگه بسفر خودشان جزو آثار تاریخی شهر استانبول محسوب می‌شوند و بازدید از آن‌ها می‌توانند برای ساعت‌ها شما را سرگرم کند. از آنجایی که این تنگه، دو بخش آسیایی و اروپایی شهر استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند و یک شاهراه اساسی برای اتصال قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود، بنابراین دور از انتظار نیست که ترکیبی از معماری آسیایی و اروپایی را در این محله‌ها ببینیم. حتی معماری برخی از مساجدی که در محله‌های این بخش از شهر استانبول می‌بینید نیز با الهام از طراحی اروپایی و دوره بیزانسی ساخته شده‌اند.

تور کشتی کروز در تنگه بسفر

یکی از جاذبه‌های گردشگری مهمی که در تنگه بسفر وجود دارد، تورهای کشتیرانی متعدد است. در این تنگه همه روزه تعداد زیادی کشتی از نقاط مختلف تنگه شروع به حرکت می‌کنند تا گردشگران را به زیباترین بخش‌های این تنگه برسانند. این تورها معمولاً یک روزه یا چند ساعته هستند و زمان اصلی آن‌ها از عصرها تا صبح روز بعد طول می‌کشد. در این زمان معمولاً بسته به نوع کشتی و توری که انتخاب کرده باشید، می‌توانید از تفریحاتی مانند اجرای زنده موسیقی رقص و آواز، پذیرایی با انواع نوشیدنی‌ها و شام خوشمزه بهره ببرید.

 اگر به دنبال یک تور شبانه در تنگه بسفر هستید که همه امکانات تفریحی و رفاهی لوکس را برای شما فراهم کند، پیشنهاد می‌کنیم از کشتی‌های کروز استفاده کنید. این کشتی‌ها دارای انواع امکانات تفریحی و برنامه‌های شاد و متنوع برای داشتن یک شب رویایی هستند. اما از آنجایی که هزینه این کشتی‌ها بسیار بالا است، می‌توانید از قایق‌ها یا کشتی‌های ارزان قیمت‌تر نیز استفاده کنید. تورهایی که توسط قایق‌های کوچک‌تر و با امکانات کمتر برگزار می‌شوند، معمولاً در طول روز انجام شده و امکانات کمتری دارند. اما این فرصت را فراهم می‌کنند تا در طول روز از زیبایی‌های اطراف تنگه و کاخ‌های اطراف آن به خوبی لذت ببرید. همچنین در طول روز می‌توانید عکس‌های زیبایی از سطح آب و پرندگان در حال پرواز نیز بگیرید.

اما اگر قصد دارید یک سفر مقرون ‌به ‌صرفه به استانبول داشته باشید، کافی است که از تفریحات دیگری که در اطراف تنگه بسفر وجود دارند، استفاده کنید. یکی از این تفریحات پیاده‌روی در اطراف تنگ است. از آنجایی که در این بخش از شهر استانبول آب و هوا به شدت پاکیزه است، می‌توانید از هوای مطبوع و لذت‌بخش کنار تنگه برای قدم زدن و پیاده‌روی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید در کنار پیاده‌روی خود سری به رستوران‌های متعدد اطراف تنگه بزنید. در اطراف این تنگه انواع رستوران‌های ارزان و گران قیمت وجود دارد که غذاهای بین‌المللی یا سنتی ترکیه را ارائه می‌دهند. باز هم اگر قصد دارید که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از رستوران‌های سیار و ارزان قیمتی که در کنار تنگه وجود دارند، استفاده کرده و غذاهای خوشمزه ترکی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید زمانی در حدود ۱ تا ۲ ساعت را به عکاسی اختصاص دهید؛ چرا که سوژه های زیبا و متعددی در اطراف تنگه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای عکاسی استفاده کنید.

پرندگان در حال پرواز نیز می‌توانند از سوژه های جذاب شما برای عکاسی باشند. جالب است بدانید که در اطراف تنگه بسفر دوربین‌هایی نیز قرار گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها برای تماشای سطح آب و یا پرندگان یا کشتی‌های در حال عبور استفاده کنید. اما از آن جایی که بیشتر این تفریحات مربوط به روز هستند، شاید بد نباشد که تنگه بسفر را در طول شب نیز مشاهده کنید. از تفریحاتی که می‌توانید در طول شب در اطراف تنگه بسفر داشته باشید، عبور از روی پل‌های زیبای این تنگه است. اگر با پای پیاده قصد عبور از روی پل و جابجا شدن بین دو قاره را دارید، می‌توانید از پل گالاتا استفاده کنید. روی این پل خط ویژه عبور افراد پیاده طبیعی شده است. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از روی پل عبور کرده و از نورپردازی‌های زیبای آن و تلالو نورهای رنگی بر روی سطح آب لذت ببرید.

چطور به تنگه بسفر برویم؟

همان‌طور که گفتیم این تنگه ۳۱ کیلومتر طول دارد؛ بنابراین تقریباً از هر بخش از شهر استانبول می‌توان به راحتی به این تنگه دسترسی پیدا کرد. اما به طور کلی شما می‌توانید از ایستگاه‌های مترو یا ایستگاه‌های اتوبوس که در نزدیکی تنگه بسفر هستند، استفاده کنید. از معروف‌ترین ایستگاه‌های نزدیک تنگه می‌توان به ایستگاه مترو تکسیم و ایستگاه اتوبوس لِوِن اشاره کرد. البته اگر قرار است از اتوبوس استفاده کنید، باید بعد از آنکه در ایستگاه لون پیاده شدید، سوار تاکسی شده و حدود ۱۰ دقیقه بعد در تنگه بسفر خواهید بود.

 

جهت رزرو تور ترکیه یا تور استانبول  با کارشناسان ما در رزرواسیون تریپ پلاس در ارتباط باشید.

سامانه رزرواسیون تریپ پلاس 02141365

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}