شهر زیرزمینی کاریز کیش

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
شهر زیرزمینی کاریز کیش

 شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش

شهر زیر زمینی کاریز با مساحتی بیش از ده هزار متر مربع و با عمق 16 متری از سطح زمین و سقفی با ارتفاع 8 متر که پوشیده از صدف و سنگواره و مرجان است در دل تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای کیش به شمار می رود و سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

هرچند این منطقه  گردشگری به عنوان یک شهر زیر زمینی معرفی می شود اما در واقع شبکه ای از آب های زیر زمینی بوده که  به دلیل  عبور از لایه های خاک و تصفیه شدن، آب شیرین مورد استفاده آن روزگاران را فراهم می کرده است و اکنون مسیر گذر آب به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

کاریز در گذشته به معنای قنات بود، قنات ها در ایران قدمت 6000 هزار ساله دارند. قدمت قنات جزیره  کیش که امروزه با تغییر کاربری به شهری زیر زمینی تبدیل شده به 2500 سال می‌رسد. حفاری و هدایت بی نظیر و پیشرفته آب در این قنات همراه با شیب ملایم آن تنها به دست توانمند ایرانیان مقدور بوده است. خلاقیت و هنرمندی ایرانیان در حفر و احداث این قنات در لایه ای از گل مارن با توجه به ارتفاع کم جزیره کیش ارزش این قنات قدیمی را بارزتر کرده است.   

شهر زیرزمینی جزیره کیش

 قطر سقف مرجانی کاریز کیش که زمانی بستر دریا بوده به هفت متر می رسد. به تایید دانشگاه مونیخ، قدمت سقف کاریز  بین 110 تا 550 میلیون سال است. وجود صدف ها و مرجان ها و سنگواره هایی با قدمت 270 تا 570 میلیون سال در سقف کاریز از جمله ویژگی های شاخص این شهر است. در میان این سنگواره ها، فسیل یک لاک پشت با قدمت 570 میلیون سال چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. وجود صدف ها و مرجان های طبیعی در سقف کاریز و قرار گرفتن کاریز در تنها جزیره مرجانی دنیا سبب شده است تا این منطقه از ابنیه های جهانی به شمار آید و از سقف آن همانند یک موزه نگهداری شود. 

این شهر زیر زمینی زیبا علاوه بر زیبایی و جذابیت های گردشگری جاذبه ی دیگری نیز دارد و آن وجود گل مارن (نوعی گل رس) است که در حالت طبیعی نرم و انعطاف پذیر بوده و چنانچه در معرض هوا قرار گیرد خشک و محکم می شود. گل مارن علاوه بر کاربردهای درمانی در رفع درد مفاصل، به همراه ترکیبات دیگر برای تولید آجر، کوزه و سیمان به کار می رود.

در این شهر غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالرهای هنری در نظر گرفته شده است که توانسته در کنار جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز، محلی برای آسایش و استراحت گردشگران فراهم آورد.

شهر زیر زمینی کاریز در دل جزیره مرجانی کیش شما را به نظاره ی مجموعه عظیم و زیبایی از مرجان ها و صدف ها دعوت می کند که تنها با بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آب های آزاد می توانستید شاهد آن باشید. اگر قصد سفر به جزیره کیش را دارید، تماشای این موزه طبیعی مملو از صدف و مرجان را فراموش نکنید.

برای رزرو تور کیش با ما تماس بگیرید. سامانه رزرواسیون تریپ پلاس 41365-021

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}