شهر باستانی حریره کیش

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
شهر باستانی حریره کیش

 تاریخچه شهر باستانی حریره کیش

در شمالی ترین ساحل جزیره کیش در کنار مجموعه ورزشی المپیک روی ساحل صخره ای و حدودا 10 متر بالاتر از سطح دریا ویرانه هایی از شهر باستانی حریره با مساحتی حدود 120 هکتار به چشم می خورد که قدمتی هزارساله دارد و تنها در برخی قسمت ها که پوششی از طاق های سنگی داشته از گزند تخریب مصون مانده است.

این شهر بندری در روزگاران قدیم پل ارتباطی میان هند و چین با ایران و اروپا بوده است. این شهر از دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامى به جا مانده است و نشانی است از تاریخ دیرینه و پر افتخار جزیره ی زیبای کیش. در سفرنامه مورخ بزرگ ایرانی، ابن بطوطه و گلستان شاعر شیرین سخن پارسی، سعدی نیز به شهر حریره و شکوفایی و رونق آن اشاره شده است.

در سال 1370 آثار و سفالینه هایی در این منطقه از کیش پیدا شد و پس از آن با تلاش باستان شناسان و کاوشگران بقایای این شهر کهن به طول 3 کیلومتر و عرض 1 کیلومتر از زیر خاک بیرون کشیده شد. در تاریخ  یکم شهریور ۱۳۷۶ این اثر باستانی با شماره ۱۸۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون به همت سازمان میراث فرهنگی بناهای تاریخی و دیدنی این شهر همچون عمارت اعیانی، حمام یا گرمخانه  شهر، کارگاه صید ماهی و مروارید، اتاق هایی با کف شیاردار، مسجد و قنات های قدیمی بازسازی، مرمت و مقاوم سازی شده اند و این شهر تاریخی و کهن هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران ایرانی و خارجی است.

جهت اطلاع از قیمت تور کیش با سامانه رزرواسیون تریپ پلاس  تماس بگیرید 41365-021

بخش های گوناگون شهر حریره

بر خلاف سایر شهرهای تاریخی ایران که استفاده از معماری دفاعی و درون‌ گرا در آن ها شایع است در شهر حریره که شهری یکپارچه و متمرکز  است معماری برون‌ گرا به چشم می خورد. در ادامه با ما باشید تا هر چند به طور مختصر به معرفی بخش هایی از این شهر کهن بپردازیم:

عمارت اعیانی

عمارت اعیانی خانه ای بزرگ از نوع خانه های قدیمی جمعی با فضاهای مختلف و متنوع است. ورودی اصلی عمارت در ضلع غربی واقع شده است و پس از گذر از یک راهرو پوشیده به حیاط مرکزی می رسیم. در اطراف حیاط اتاق ها، مطبخ، سرویس بهداشتی، انبار و اتاقی برای پذیرایی وجود دارد. در این بنا آب انباری اختصاصی و سیستم کانال کشی وجود دارد. این عمارت دو طبقه بوده است و بخش هایی از کف اتاق و باکن طبقه دوم هنوز وجود دارد.

 از این عمارت كاشی های ستاره‌ ای شكلی همانند كاشی های مورد استفاده در بناهای مهم ایلخانی ايران همچون تخت سليمان و سلطانيه به دست آمده است. ورود اين نوع كاشی به جزيره بیانگر آن است که احتمالا اين عمارت به يكی از ثروتمندان كيش متعلق بوده است. علاوه بر کاشی های لعاب دار از این عمارت اشیاء سفالی و گچبری هایی به دست آمده است که به سده ی هفتم و هشتم هجری متعلق هستند.

کارگاه صید ماهی

در کارگاه صید ماهی واقع در کنار ساحل دریا از معماری خاصی استفاده شده است. این کارگاه دارای فضاها و کانال های مرموز افقی و زیر زمینی جالب و نادر بوده و چاه های متعددی دارد و هنوز هم مشخص نیست که کار آن ها عملا چه بوده است اما یقینا عملکرد آن ها بی ارتباط با کار ماهیگیری و صیادی مثل صید ماهی و مروارید و مرجان نبوده است و احتمالا کار صیادی را راحت تر می کرده اند. برخی شنیده ها نیز حاکی از آن است که این کانال ها راه های فرار مخفی برای رهایی از شر دشمن در مواقع اضطراری بوده اند.

گرمخانه یا حمام بندر حریره

این حمام که از قدیمی ترین حمام های ایرانی است به وسعت 500 متر مربع دارای صحن های متعدد است و دو خزینه بزرگ و کوچک دارد. بخش شمالی این حمام مربوط به انبار و اتاق کارگر حمام است و عرض آن 5 متر است. بخش جنوبی حمام به سربینه، گرمخانه و تون حمام اختصاص دارد. بخش جنوبی و شمالی حمام با یک راهرو سر پوشیده از هم جدا می شوند.  باستانشناسان بر این عقیده اند. 

هتل های نزدیک به شهر حریره

برای رزرو هتل کیش میتوانید با کارشناسان تریپ پلاس در ارتباط باشید.

  • هتل گلدیس کیش
  • هتل آفتاب شرق کیش
  • هتل اسپادانا کیش
  • هتل فانوس کیش

جاذبه های نزدیک به شهر حریره

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}