کاخ توپکاپی استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول در محل تلاقی تنگه بسفر ، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است.

 کاخ توپکاپی استانبول متعلق به قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است. این کاخ به دستور سلطان محمد دوم در استانبول ساخته شده تا حدود 100 سال پیش محل حضور سلاطین و حرمسرای آنان بوده که امروزه به عنوان یک موزه از آن استفاده می شود. این کاخ در قلب شهر و نزدیکی بناهای مشهوری مانند مسجد سلیمانیه و مسجد آبی قرار دارد. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته اند.
سرای توپقاپی واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در ۱۴۶۵ به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد. در ۱۸۵۳ سلطان عبدالحمید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. امروز قصر توپقاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه‌است.

در این موزه بسیاری از آثار ادبی و هنری ایران نیز نگاهداشته می‌شود. در این موزه آثاری همچون لباس پیامبر(ص)، شمشیرهای مختلف ایشان، دندان، مو، کفش و ... نگهداری می‌شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه بخش های مختلف کاخ توپکاکی را بررسی کنیم در ایتدا باید گفت که برخلاف کاخ های اروپایی که تنها یک ساختمان بزرگ در وسط باغ ساخته می شد، کاخ توپکاکی تنها کاخ افراد و درباران سلطنتی نبوده است و شامل مجموعه ای از سالن ها، سربازخانه، آشپزخانه، محل های خواب و غیره در محوطه مرکزی خود بوده است. دسترسی عموم برای حیاط اول کاخ آزاد بوده است و این قسمت منطقه خدماتی کاخ محسوب می شده است.

قابل ذکر است که کلیسای بیزانس نیز در این بخش قرار دارد. مردم برای ورود به این حیاط که به حیاط سپاه نام گذاری شده بود و عبور از دروازه تنها می بایست با پای پیاده وارد شوند و تنها کسی که اجازه عبور با اسب داشت خود سلطان می بوده است. حیاط دوم که به میدان دیوان معروف است، محل دیوان یا همان شورای امپراتوری بود، و هر کس که با دیوان تجارت در ارتباط بود می توانست به آن وارد شود. علاوه بر دیوان، صومعه و آشپزخانه نیز در این بخش واقع شده بود.

دروازه دوم که دارای دو برج مراقبت است به عنوان دروازه سلام شناخته می شد زیرا هر کسی برای ورود به آن در ابتدا می بایست به سلطان سلام و درود می فرستاد. دروازه سوم یا همان دروازه سعادت محلی بود که سلطان و اهالی در این مکان جشن های خود را به پا می کردند. این دروازه به وسیله خواجه های سفید محافظت می شد و در صورت عدم اجازه سلطان، شخصی حق ورود به آن را نداشت. سومین حیاط باغ و آخرین حیاط باغ شخصی سلطان یا همان صوفی همایون می باشد که با وجود تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ که سلطان بدان ها علاقه فراوان داشت تزیین شده است.

همچنین جهت رزرو  تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}