مسجد ایاصوفیه استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

ایا صوفیا ساختمان خیلی قابل توجهی در استانبول است که اینک به صورت موزه درآمده است. کلیسایی مسیحی که با تسلط ترکان عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل شد.

این کلیسای سابق از مشهورترین کلیساهای دوره بیزانس است که بوسیله امپراطور ژوستی نین ساخته شد و کار ساختمان آن در 27 دسامبر 1537 پایان یافت و بر اثر یک زمین لرزه در سال 558 بخشی از آن آسیب دید، پس از این رخداد، کلیسا تجدید ساختمان و تعمیر و در سال 563 تکمیل گشت.

جنوب این ساختمان طاق ضربی ساخته شده و از انواع موزائیک های زیبا در حدود 75 میلیون دلار هزینه داشته است. بعدها چهار منار در چهار سوی آن افزوده شده با فتح استانبول به و سیله سلطان محمد فاتح در 1453 این کلیسا تبدیل به مسجد شد البته قبل از ساخت کلیسا معبدی از معابد رومی بوده است. در 1935 این مسجد تبدیل به موزه شد.کلیسای آیا صوفیا در اصل در سال 325 میلادی ساخته شد. امپراطور می خواست از این کلیسا زیباترین و بزرگ ترین کلیسای ممکن را بسازد. 
دو معمار به همراه ده هزار کارگر و تلی از طلا شروع به کار کردند. سال 537 کلیسا افتتاح شد.
پس از فتح استانبول توسط عثمانیان کلیسا به مسجد تبدیل شد و سپس مناره هایی نیز به آن افزودند. 
سال 1935 آتاتورک تصمیم گرفت آن را به موزه ای فرهنگی تبدیل کند. بلندی گنبدهای آن 54 متر از سطح زمین است ودر مجموع 107 ستون در داخل ساختمان وجود دارد.

ایاصوفیه یا حاجیا سوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت.

پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.

در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود.پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است.

جهت رزرو  تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}