مسجد سلیمانیه استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول

این مسجد در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به‌دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد.

ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر است. بنا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار (گل‌دسته) دارد که نشانه مسجدهائی است که به امر شاهان ساخته می‌شد. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است. بر پایهٔ رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمان‌های جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بوده‌است. این‌گونه ساختمان‌های جنبی را «کلیهٔ مسجد» (به ترکی عثمانی «جامی کولیه‌سی») می‌نامیدند.
نمای داخلی گنبد در باغ پشت این مسجد گورهای سلیمان اول و همسر و مادر و خواهرش و نیز گور سلیمان دوم و احمد دوم قراردارد. این مسجد بزرگ که در بالای تپه ای در منطقه کانتارجیلار بین یک وزارتخانه و دفتر شیخ الاسلام مسجد واقع شده است، به طرز باور نکردنی زیبا می باشد. مسجد سلیمانیه دارای ده ایوان است. بدین صورت که دو مناره در دو طرف مسجد قرار دارند که هر کدام دارای دو ایوان مجزا هستند. دو مناره دیگر در انتهای دیگر حیاط مسجد می باشند و هرکدام دارای سه ایوان هستند.

 سه درب مسجد سلیمانیه از یک قوس بیضی شکل عبور می کنند و از طریق قسمت جلویی و دو طرف دیگر حیاط به مسجد می توان دسترسی پیدا کرد. داخل مسجد از نظر بزرگی قابل وصف نیست. اندازه آن تقریبا به صورت مربع 58 متری در 59 متری است.  حیاط بزرگ مسجد سلیمانیه با تعداد زیادی از ستون های مرمر، گرانیت و سنگ آذرین احاطه شده است. گنبد از اطراف با نیم گنبدها، و از شمال و جنوب با طاق هایی با پنجره های تزیین شده، نقش بسته شده است. در پشت مسجد سلیمانیه یک گورستان وجود دارد که شامل مقبره سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا یا همان خرم سلطان که به زیبایی بازسازی شده اند، مقبره ی دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه می باشد. همچنین خارج از دیوارهای  مسجد آرامگاه سنان واقع شده که امکان بازدید از آن برای عموم میسر نیست.

جهت رزرو تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}