موزه واتیکان رم

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
موزه واتیکان رم

موزه واتیکان رم

موزه واتیکان رم توسط ژولیوس دوم در اوایل قرن ١٦ بنا نهاده شد و توسط کشیش های مختلف طی سالیان سال گسترش پیدا کرده است. موزه واتیکان رم یکی از بزرگترین و کاملترین موزه مجموعه آثار هنری دنیا که در طول قرون متوالی توسط پاپ ها جمع آوری شده است بشمار می رود. آثار این موزه از مومیایی های دوران مصر تا اتروسک برنز متعلق به دوران قدیم و همین طور نقاشی های مدرن تشکیل شده است.

اما اکثر آثار برجسته آن مربوط به مجسمه سازی های دیدنی کلاسیک و نقاشی های دیواری میکل آنژ در کلیسای سیستین است. هزینه اصلی و همین طور مرکزیت این موزه به قسمت هال و گالری پلازو آپوستولیکو واتیکان تعلق دارد. وسعت این مجموعه در حدود ٥.٥ هکتار متشکل از دو قصر کاخ واتیکان (در نزدیکی سنت پیتر) و کاخ بلودر که به دو گالری طولانی متصل است، می باشد.

در داخل این مجموعه سه حیاط وجود دارد که شامل: کورتیلی دلا پیگنا،و کورتیلی دلا بیبلیوتکا می باشند. قطعا برای بازدید از این مجموعه شما به بیشتر از یک روز زمان نیاز دارید، چرا که زمان برای بازدید کل آن که حدود ٧ کیلومتر نمایشگاه است، محدود است. پس به ناچار بهتر است قبل از رفتن به این مجموعه راجب آن مطالعه کرده و بنا به سلیقه خود انتخاب کنید. در کل یکی از نقاط ضعف این مجموعه علامت های راهنما و برچسب هاست؛ پس توصیه می شود که برای بازدید یا بسته راهنمای صوتی موزه واتیکان رم که قیمت آن ٧ یورو و یا یک راهنما که قیمت آن ١٤ یورو می باشد، تهیه کرده تا بتوانید از دیدن آثار بیشتر لذت ببرید.

این مجموعه امکانات ویژه ای برای افراد مسن و معلول مانند برنامه گردش پیشنهادی، آسانسور ویژه، و توالت های مخصوص در نظر گرفته است. علاوه بر این صندلی چرخدار به صورت رایگان در دسترس شماست، شما می توانید آن را از میز اطلاعات جلوی درب ورودی تقاضا کرده و یا از قبل توسط فرستادن ایمیل به accoglienza.musei@scv.va آن را رزرو کنید.

والدین دارای نوزاد و فرزندان کوچک هم می توانند کالسکه کودک خود را به داخل بیاورند. موزه‌ واتیکان اکتبر سال ۲۰۰۶ پانصدمین سالگرد افتتاح خود را با تاسیس دائمی حفاری قبرستان واتیکان جشن گرفت. امروزه مجموعه موزه واتیکان ادغامی از موزه‌ها و گالری‌های مختلف هستند که تحت حمایت پاپ کلمنت چهاردهم و پاپ پیوس ششم شروع به فعالیت کردند. قسمت موزه پروفین لاتران شامل مجسمه های باستانی (به ویژه تابوت‌های سنگی مرمر یک دست) و سنگ نوشته‌هایی از دوران مسیحیت باستانی می باشد.

در سال ۱۹۱۰ و دوران پاپ سنت پیوس دهم (۱۹۰۳-۱۹۱۴) گالری سنگ‌شناسی عبری در داخلی یکی از قسمت های موزه شروع به کار کرد که دربرگیرنده ۱۳۷ سنگ نوشته عبری از قبرستان باستانی در رم است و بعدها توسط پاپ ژان از قصر لاتران به ساختمان داخلی واتیکان منتقل و در سال ۱۹۷۰ تاسیس گردید. در آخرین یکشنبه هر ماه، موزه واتیکان رم درهایش را برای بازدیدکنندگان به صورت رایگان باز می ‌کند. صف مردمی که بی صبرانه در انتظار بازدید از موزه واتیکان در آخرین یکشنبه هر ماه هستند، به حدی طویل می ‌شود که از چندین خیابان فراتر می رود.

موزه پیناکوتیکا

این قسمت اغلب توسط بازدیدکنندگان نادیده گرفته می شود. این گالری شامل آخرین کارهای رافائل از پاپ ها، لا تراسفیگورازیون (تبدیل ؛١٥١٧ -٢٠)، و همچنین نقاشی های گوته، بلینی، کاراواجو، فرا انجلو، فیلیپو لیپی، گودو رنی، ون دیک، پیترو دا کورتونا و لئوناردو داوینچی، سان گرولاما (سنت جروم ؛١٤٨٠ س) که هرگز تمام و فراموش نخواهند شد.

موزه گریگوریانو اگیزیو (موزه مصر)

این موزه توسط گرگوری شانزدهم در سال ۱۸۳۹ تاسیس شد. این موزه شامل قطعات از مصر در دوران روم باستان است. اگرچه این مجموعه کوچک است اما شامل قطعات بی نظیر و حیرت آور از جمله ترونو دی رامسیس دوم، قسمتی از یک پادشاه نشسته، یک تابوت با نقاشی های واضح متعلق به ١٠٠٠ سال قبل از میلاد و برخی مومیایی های ترسناک می باشد.

موزه چیارومونتی و نوو

این موزه در واقع یک راهرو طولانی تاثیر گذار است که در در قسمت انتهایی شرقی به کاخ بلوردو می رسد. دیوارهای این موزه با هزاران آثار متنوع نشان دهنده همه چیز درباره خدایان جاودان، فرشته کودک بازیگوش و پارتیشیا زشت رم می باشد. در نزدیکی انتهای این هال درست در قسمت راست، شما شاهد براسیو نوو (بال جدید) می باشید که این قسمت شامل مجسمه معروف آگوستوس و نقاشی که رود نیل همراه با یک خدا در عقب و ١٦ کودک تحت حمایت در جلو را به تصویر کشیده است.

موزه پیو

این موزه خیره کننده حاوی برخی آثار برجسته موزه واتیکان می باشد که شامل مجسمه های کلاسیک از جمله اثر بی همتا آپولو بلودر و همی نطور لائوکوئن قرن ١ که هر دوی آن ها در قسمت کورتیل اوتاگونو (هشت ضلعی حیاط) به نمایش گذاشته شده اند. قبل از اینکه به داخل حیاط وارد شوید چند لحظه از وقت خود را به تحسین آپوسیومنوس قرن ١ که یکی از اولین مجسمه های شناخته شده با ژست خاص و بازوی بالا نگه داشته شده است بپردازید. درست بعد در ورودی حیاط در سمت چپ آپولو بلوردر متعلق به قرن ٢ روم که کپی از مجسمه برنز یونانی متعلق به قرن ٤ قبل از می لاد وجود دارد. نمایندگی زیبایی متناسب با خورشید خدای آپولو یکی از شاهکار های بزرگ مجسمه سازی کلاسیک بشمار می رود. در نزدیکی لائوکوئن یک کشیش تروجان عضلانی همراه با دو پسر خود در یک مبارزه جاودان همرها با دو مار و دریا به تصویر کشیده شده است.

در بازگشت به قسمت داخلی موزه (قسمت سالا) تمام آن قسمت پوشیده شده است. از انواع مجسمه ها و آثار و موزاییک های با شکوه قرن چهارم. در ادامه به قسمت گالری مجسمه های دله می رسید، جایی که چندین آثار مهم و بزرگ کلاسیک، سالا دله بوسته، صدها آثار رکورددار روم، و گابینتو دله ماسچره که بعنوان ماسک تئاتر شهرت دارد. در قسمت شرقی ساله دلا مرکزی بنام تورسو بلودره وجود دارد که یکی از قسمت هایی است که دیدن آن ضروری است. ضمناً در این قسمت یک مجسمه یونانی عضلانی که به قرن ١ قبل از میلاد می رسد و جزو آثار می کل انژ می باشد، به عنوان یک مدل در کیلیسای سیستن استفاده می شود.

اتاق بعدی قسمت سالسا روتوندا است که شامل مجسمه های عظیم همانند مجسمه های طلا و برنز کاری شده عجیب و غریب مانند هرکول و موزاییک های نفیس می باشد. همچنین حوضچه عظیمی که توسط نرو دوموس پیدا شده در وسط آن قرار گرفته این حوضچه از یک سنگ بزرگ و یک تکه قرمز سماقی ساخته شده است. قسمت موزه گرگوریانو اترسکو: (در سطح بالایی از کاخ بلوردر پله های آن از قرن ١٨ خاموش است) موزه گرگوریانو شامل آثار باستانی در مقبره اتروسک از شمال لاتزیو، و همچنین به عنوان مجموعه ای از گلدان های یونانی و آثار باستانی روم قرار دارد. یکی از جاذبه های این قسمت مارت دی تودی (تودی از مریخ) می باشد.

گالری دله کارته جغرافیایی (نقشه گالری)

سه گالری آخر که دو گالری آن شامل گالری دی کاندلابری ( گالری متعلق به کاندلابری) و گالری دگلی آراز (گالری ملیله) است که با یک راهرو با طول ١٢٠ متر و ٤٠ نقشه توپوگرافی مربوط به قرن ١٦ ایتالیا به پایان می رسد.

موزه استانز دی رافائل (اتاق رافائل)

این چهار اتاق مربوط به آپارتمان های خصوصی ژولیس دوم بوده است. در این قسمت شما شاهد نقاشیهای که به دست رافائل کشیده شده مانند استانزا دل سگناتورا (١٥٠٨-١١)و استانزا الدورو(١٥١٢-١٤) قرار دارد و همچنین با آثاری از شاگردان آن مانند دل انکندیو (١٥١٤-١٧) و سالا کستانتینو (١٥١٧- ٢٤) این گالری دکوراسیون شده است. اولین اتاقی که شما وارد آن می شوید سالا دی کستانتینو است که یک تابلو بزرگ از ابرنگ از شکست کنستانتین از ماکسنتیون در جنگ پل می لویان به تصویر کشیده شده است. قسمت استانزا الیدورو برای مخاطبین خصوصی استفاده می شده است که نام خود را از الیدورو (هلیدروس اخراج شده از معبد) گرفته است. این کار تمثیلی توسط پاپ ژولیوس دوم برای خارج کردن قدرتهای خارجی از اراضی کلیسا انجام داده است. در سمت راست مسا دی بلسنا (انبوهی از بلسنا) قرار دارد که نشان دهنده ادای احترام به یادگاری از یک معجزه قرن ١٣ در شهر دریاچه بلسنا است. در اثر بعدی شما شاهد اثر منگو اتیلا (برخورد از لئو بزرگ با آتیلا) نقاشی شده توسط رافائل و مدرسه آن است در دیوار چهارم سان پیترو (آزادی سنت پیتر) که یک کار درخشان و نشان دهنده توانایی استادانه رافائل در به تصویر کشیدن نور است به معرض تماشا قرار گذاشته شده است.

استانزا دلا

قسمت مطالعه و کتابخانه جولیوس) اولین اتاقی بوده که رافائل در آن نقاشی را شروع کرده است در این قسمت شما می توانید شاهکار های بینظیر این هنرمند را که به نمایش گذاشته شده نظاره گر باشید. در این قسمت می توانید لا اسکولا دی آتن (مکتب اتن) که نشان دهنده فلاسفه و دانشمندان که دور افلاطون و ارسطو جمع شده اند را تماشا کنید. یک فیگور ایستاده از یک فرد که گمان می رود می کل انژ است در مقابل پله ها قرار گرفته است و در حالی که گفته می شود آن پرتره ای که از افلاطون در آنجا قرار گرفته است اثر هنری لئوناردو داوینچی است و همچنین ایوکایده( مرد طاس خم شده) بنام برامنت در انجا قرار دارد. همچنین لازم به ذکر است که این مجموعه شامل نقاشی پرتره از چهره خود رافائل در گوشه راست پایینی (دومی ن چهره از سمت راست) می باشد. یکی از معروف ترین آثار این بخش اثر معروف استانزا دی برگو (اتش در برگو) که چهره لئون چهارم را که با نشان دادن علامت صلیب به اتش خاتمه می دهد را به تصویر کشیده است. این اثر توسط استاد رافائل (پرگوئه) نقاشی شده است.

کلیسای سیستین

این مکان در موزه واتیکان به عنوان محلی است که هر کس مایل به دیدن آن می باشد. به طوری که در یک روز شلوغ می تواند ٢٠،٠٠٠ نفر را به خود جذب کند. این مکان به خاطر داشتن دو آثار مهم جهان شهرت فراوانی دارد یکی از این دو اثر معروف میکل آنژ است شامل نقاشی های زیبای دیواری و گودیزیو (قضاوت آخر) می باشد.این کلیسای کوچک در قرن ١٥ برای خدمت به یک ماموریت مذهبی مهم به عنوان مکانی برای کنفرانس ها و ملاقات ها برای انتخاب پاپ جدید بوده است. نقاشی های دیواری و روی سقف این کلیسا به محض ورود به آن جلو گر خواهد بود.

در و دیوار شرقی درست در مخالف ورودی بازدیدکنندگان نه پانل زیبا و بی نظیر شامل آدم و حوا، سقوط و کشتی نوح به تصویر کشیده شده است. همان طور که شما از دیوار شرقی شروی به دیدن می کنید، در ابتدا مسخ شدن نوح و سپس فداکاری نوح را پس از سیل را می بینید. در تصویر بعد وسوسه و اخراج آدم و حوا از بهشت به تصویرکشیده شده است که این نقاشی به صورت پذیرش یک سیب توسط شیطان و یک مار تنیده شده در دور درخت به نمایش در آمده و در ادامه خلقت انسان به طرز شگفت انگیزی نقاشی شده است. در مقابل در دیوار غربی می کل انژ تصویر مسیح را در مرکز و رو به بالا نقاشی کرده و تصاویر افراد مرده را که از گور های خود برخاسته و با او رو به رو هستند را نشان می دهد.

بهشتیان در سمت راست بالا و شیاطین و جهنمی آن در سمت راست پاییین قرار دارند. در قسمت پایینی در سمت راست مردی را مشاهده می کنید که گوش های مانند خر و یک مار پیچیده شده در اطراف خود دارد. این اثر بیگو دی کسنا است که پاپ استاد که مسئول مراسم مذهبی بوده است از منتقدان پرپا قرص این اثر بشمار می رود. یکدیگر از چهره های معروف بارتولومیو است که درست در زیر مسیح نش بسته است که رنگ پوست آن نشان دهنده حالات مذهبی و نورانی است که از طرف میکل آنژ در آثار تو به خوبی به بینندگان القا می شود. دیوار این کلیسای کوچک وقاشی های فوق العاده را به نمایش می دهد.

بخشی از آنها در سال های ١٤٨١-١٤٨٢ توسط یک تیم از هنرمندان رنسانس کشیده شده است. از جمله این هنرمندان می توان به پروگینو پینتوریچیو، بوتیکالا، لوکا سینیورلی نام برد. از دیگر حوادثی و وقایع معروفی که در این دیوار ها نقش بسته می توان به زندگی موسی و اشاره کرد. از جالبترین تصویر می توان به وسوسه بوتکلی از مسیح و پروگوئه از مسیح و کلید سنت پیتر نام برد.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در خصوص سفر به رم و تور رم با ما تماس بگیرید.

سامانه رزرواسیون تریپ پلاس 02141365

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}