باسیلیکا سیسترن

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
باسیلیکا سیسترن

باسیلیکا سیسترن یکی از بناهای باقیمانده از امپراتوری روم

باسیلیکا سیسترن یکی از بناهای باقیمانده از امپراتوری روم شرقی است که در استانبول باقی مانده است.

این ساختمان در واقع سرداب یک کلیسای تاریخی است و همچنین در قدیم محل تامین آب به شمار می آمده است. باسیلیکا سیسترن بزرگترین سردابی است که از زمان امپراطوری رم به جا مانده است و بازدید از آن زمان زیادی نمی گیرد. در نتیجه می توانید آن را در برنامه گشت های روزانه خود در استانبول جا دهید. این آب انبار با ظرفیت ذخیره حدود 100 هزار تن و با مساحت 9800 متر مربعی مکانی برای ذخیره آب بوده است. ستون‌های مرمر بسیار زیبایی از داخل آب بیرون آمده اند و ارتفاعشان به حدی است که تصویرشان در آب نمایان است.

ستون های مرمر این آب انبار 336 عدد می باشد. بعد از پایین رفتن از پله های آب انبار و با مواجهه با این ستون ها عظمت آن را در می یابید. این آب انبار در زمان عثمانی تا مدت ها وظیفه ذخیره آب را بر عهده داشت و تا مدت ها باغ کاخ توپکاکی از این طریق آبیاری می شد. رفته رفته با افزایش اعتقادات عثمانی ها به احکام اسلامی و شرایط مجاز برای استفاده از آب، این آب انبار فراموش شد و تاسیسات جدیدی جایگزین آن شد. سال ها بعد با ورود فرد هندی به نام گیلیوسبه استانبول و کشف این آب انبار، این اثر در تاریخ ثبت شد.

در این آب انبار مجسمه ای بزرگ و وارونه وجود دارد. این مجسمه در اساطیر یونانی نماد مدوسا (به معنای فرمانروا) بوده است. در افسانه ها آمده که مدوسا قدرت عجیبی داشته به طوری که هرکس به چشمان او خیره می شده او را تبدیل به سنگ می کرده است. مدوسا یک دوشیزه زیبا بوده است ولی به دلیل خطایی که انجام داده است آتنا، نگهبان آتش شهر آتن و الهه خرد در یونان باستان او را طلسم کرده است و به موجب این طلسم به جای مو، مار روی سر مدوسا روییده است.

اگر به این آب انبار شگفت آور مراجعه کردید می توانید مجسمه سر مدوسا را در زیر دو ستون به عنوان سر ستون در گوشه شمال غربی آب انبار باسیلیکا مشاهده نمایید. مسجد ایا صوفیه و سلطان احمد و کاخ توپکاپی نیز در نزدیکی باسیلیکا سیسترن قرا دارد و این جاذبه های گردشگری استانبول را می توانید همزمان با یکدیگر بازدید کنید.

جهت رزرو تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

 

 

 

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}