مسجد جدید استانبول

  • ویر استار تریپ پلاس
  • 1401/9/9
مسجد جدید استانبول

مسجد جدید استانبول

شاید با شنیدن نام مسجد جدید استانبول این تصویر را پیدا کنید که بایستی در سال های اخیر ساخته شده باشد ولی واقعیت این است که این مسجد پیشینه ای 400 ساله را با خود به همراه دارد.

این مسجد به دستور مادر سلطان محمد سوم ساخته شد وبه نام مسجد والده سلطان نیز شناخته می شود و  دارای 66 گنبد بزرگ و کوچک می باشد که بر زیبایی آن افزوده است . این مسجد در بخش شاخ طلایی استانبول قرار دارد . بنای مسجد در محله یهودیان استانبول با هدف گسترش قدرت و اتکای مسلمین در این محل ساخته شد. این مسجد که توسط صفیه سلطان ساخته می‌شد پس از مرگ شاه از ضعف موقعیت و جایگاه صفیه سلطان برای مدتی بلاتکلیف رها شد. مسجد به صورت مجتمع با ساختمان های مجاورش برای برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی ساخته شده است که در ادامه ی کتابخانه نیز توسط سلطان احمد سوم به این مجموعه مسجد اضافه گردید.

همان طور که گفته شد نمای خارجی خود مسجد شامل 66 گنبد و نیم گنبد با چینش هرمی، و دو مناره می باشد. ارتفاع گنبد اصلی 36 متر و قطری معادل 17/5 دارد که از هر طرف با دو نیم گنبد تقویت می شود. حیاط مسجد جدید از یک طرف 39 متر است و قسمت داخلی آن توسط گذرگاه های ستون دار و مسقف به 24 گنبد کوچک احاطه شده است. در ساخت این  مسجد از ستون های سنگی استفاده شده است و نمای خارجی مسجد در زیر ایوان به وسیله کاشی های ایزنیکی تزئین گردیده است. فضای دخلی مسجد مربع شکل بوده که هر ضلع آن 41 متر می باشد. این فضا با کاشی های ایزینیکی به رنگ های آبی و سفید و سبز تزئین شده است.

در این مسجد همانند دیگر مساجد زمان امپراتوری عثمانی، در چهار گوشه ای که گنبد به ستون های تقویت کننده اش وصل می شود، لوحه های خوشنویسی شده ای از اسم چهار خلیفه، ابوبکر، عمر، عثمان و علی قرار گرفته است. در قسمت شمال شرقی این مسجد صفحه ای طلا پوشیده وجود دارد که پشت آن اعضای دربار امپراتوری به وظایف خود رسیدگی می نمودند. درهای این مسجد در زمان گذشته چوبی بوده است که پس از بازسازی های انجام شده درب فلزی جایگزین آن شده است. گفتنی است که آرامگاه سلطان محمد چهارم ، پسرش ، محمود یکم ، محمود سوم ، عثمان سوم و مراد پنجم نیز در این مسجد قرار دارند.

جهت رزرو تور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در سامانه رزرواسیون تریپ پلاس تماس بگیرید. 41365-021

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}