سفر به تفلیس منو برادرم در مهر ماه

• تحریریه تریپ پلاس
  • 1402/4/13

سلام به همه دوستان عزیز. من کلا آدمی هستم که به سفر علاقه زیادی دارم. به همین دلیل هم، هر فرصتی در هر موقع از سال پیدا کنم، یک برنامه سفر حسابی برنامه ریزی می‌کنم. کلا سفر برای من مثل یک داروی مسکن می‌مونه؛ اما این دارو مسکن روی روحم اثر می‌کنه!

من در اوایل مهرماه، چند روز خالی پیدا کردم و با برادرم این موضوع رو در میان گذاشتم. با هم تصمیم گرفتیم تا یک برنامه سفر برای این چند روز ترتیب بدیم. اما این بار دوست داشتیم که یک کشور خارجی رو برای سفر خودمون انتخاب کنیم. اما انتخاب کشور مناسب برای این سفر، خیلی سخت بود. چون از یک ظرف هر کشوری جاذبه‌های خودش رو داشت و از طرف دیگه‌ هم، هزینه هر کدوم با هم متفاوت بود. ما هم بودجمون اونقدری نبود که بتونیم هر کشوری رو انتخاب کنیم. من از یکی از دوستانم شنیده بودم که گرجستان و به خصوص شهر تفلیس، جاذبه‌های گردشگری زیادی داره. برای همینم، با برادارم نشستیم و در اینترنت، تحقیقات قبل از سفر رو انجام دادیم.

ما خودمون ساکن شهر شیراز هستیم. اما متاسفانه تورهایی که از شهر خودمون به این کشور فرستاده می‌شدند، قیمت بالایی داشتند. برای همین هم، تصمیم گرفتیم تا یک تور با قیمت مناسب از خود تهران رزرو کنیم. منتهی همین مسئله باعث می‌شد تا ما قبل از سفر می‌بایست خودمون رو به پایتخت برسونیم. ما قرار بود روز شنبه از مبدا تهران به تفلیس پروازی داشته‌ باشیم؛ به دلیل فاصله زیادی شیراز تا تهران، تصمیم گرفتیم تا پنجشنبه، یعنی دو روز قبل از پرواز، به سمت تهران حرکت کنیم.

چون می‌دونستیم که اگه با اتوبوس خودمون رو به تهران برسونیم، خیلی خسته کننده خواهد بود، برای همین هم با ماشین شخصی خودمون به سمت تهران راه افتادیم. البته این خودش یک مزیت دیگه هم داشت؛ چون ما زمانی که از خود تفلیس به تهران برمی‌گشتیم، با خیال راحت‌تر خودمون رو به شیراز رسوندیم. خلاصه که با آرامش خاصی خودمون رو به تهران رسوندیم. ما جمعه رو داخل یکی از سویت‌های این شهر استراحت کردیم و صبح روز بعد، خودمون رو به فرودگاه امام خمینی رسوندیم.

خوشبختانه شانسی که ما آوردیم این بود که از سه پارکینگ این فرودگاه، تنها پارکینگ مسقف آن ظرفیت خالی برای خودروی ما داشت. برای همینم با خیال راحت و بدون نگرانی، خودروی خودمون رو داخل پارکینگ پارک کردیم. حدود یک ساعت زودتر از پرواز به فرودگاه رسیده بودیم و کارای قبل از پرواز رو اوکی کردیم. یکی از خوبی‌هایی که این پرواز داشت، این بود که اصلا مسافت زیادی رو طی نکردیم. ما حدود 2 ساعت در مسیر تهران تفلیس بودیم و این 2 ساعت مثل برق و باد برامون گذشت.

پارکینگ فرودگاه امام خمینی

شروع روز اول سفر تفلیس

ما حدود ساعت 10 صبح وارد فرودگاه تفلیس شدیم. اونجا باید پاسپورت و سایر مدارک مورد نیاز رو به پلیس فرودگاه نشان می‌دادیم. علاوه بر پاسپورت، از ما کارت واکسن دیجیتال هم طلب می‌کردند. به علاوه باید از قبل برگه رزرو هتل (هتل آمری پلازا) رو هم تهیه کرده باشید. اینو هم بدونین که هزینه اقامت در این شهر گرجستان، به ازای هر شب خدود 100 دلار محاسبه می‌شه. لیدر ایرانی تور ما، یک خودروی ون برای تمامی مسافرین گرفته بود تا به هتل محل اقامتمون برسیم.

چون هتل ما حدود 15 دقیقه تا فرودگاه فاصله داشت، لیدر هم از فرصت استفاده کرد و تمام نکات و مکان‎های گردشگری این شهر رو برای ما شرح داد. موقعیت خود کشور گرجستان طوری هست که بالاتر از دو کشور ترکیه و ارمنستان قرار گرفته است. این کشور در این سال‌ها تلاش زیادی انجام داده تا بتواند به عضویت اتحادیه اروپا در بیاد.  خود کشور گرجستان هم طوری قرار گرفته که مثل ترکیه، بخشی از اون جزو آسیا و بخشی دیگر جزو اروپا محسوب می‌شود.

هتل آمری پلازا تفلیس

خلاصه لیدر ما توی مسیر تمام اطلاعات گرجستان رو در اختیارمون گذاشت تا بیشتر با این کشور آشنا بشیم. بعد از حدود 15 دقیقه، ما به هتل محل اقامتمون رسیدیم. تورمون چون قیمت کمتری از ما دریافت کرده بود، یک هتل 4 ستاره برای همه رزرو کرده بود. اما انصافا هتل تمیز و شیکی بود و به اندازه یک هتل 5 ستاره ارزش داشت. خداروشکر خود هتل هم غذاهایی برای ما فراهم می‌کرد که طبق قوانین اسلامی تهیه شده بودند. برای همینم لیدرمون این اطمینان رو به ما داد که می‌تونیم از تک تک غذاهای اونجا استفاده کنیم.

اما ما برای ناهار به رستورانی خارج از هتل مراجعه کردیم. چون خیلی ذوق و شوق برای گردش توی این شهر داشتیم، حدود ساعت 13 به وقت گرجستان، به رستوران mc Donald رفتیم تا بتونیم یک ناهار حسابی به بدن بزنیم. بعدش هم مقداری خوراکی از سوپرمارکتی که در اون محل قرار داشت، انجام دادیم تا بتونیم از اونا استفاده کنیم. غذای خیلی خوشمزه‌ای در اختیارمون قرار داده بود و برای همین هم، حسابی سنگین شده بودیم. من که واقعا نمی‌تونستم چشامو باز نگه دارم. برای همین هم به هتل رفتیم و مقداری استراحت کردیم.

قرار بود ساعت 7 شب، همه افراد تور ما، آماده بشن تا خودمون رو به شام گرجی برسونیم. ما اول نمی‌دونستیم که تور شام گرجی به چه شکل هست. اما وقتی اون شب به این تور رفتیم، تازه متوجه شدیم که چرا همه گردشگران اینقدر از این تور تعریف می‌کنن! این تور به این شکل بود که انواع غذاها و نوشیدنی ها رو از ابتدای شب در اختیار شما قرار می‌دادند. به علاوه، در کنار این همه پذیرایی، موسیقی و رقص مخصوص این کشور نیز برپا بود تا گردشگران بتونن از این تور لذت ببرن. خلاصه که خیلی تور قشنگی بود و منم حتما به شما پیشنهاد می‌کنم که از این تور نهایت استفاده رو ببرین!

تور شام گرجی

روز دوم سفر

ما صبح برای خوردن صبحانه به رستوران خود هتل مراجعه کردیم. اینقدر تنوع در صبحانه این هتل وجود داشت که واقعا بین اون همه خوراکی گم می‌شدیم. خلاصه که ما یک صبحانه مفصل میل کردیم و تا خود ظهر انرژی داشتیم. این نکته رو هم خدمتتون عرض کنم که برای گرفتن تاکسی، پیشنهاد من اینه که حتما از تاکسی‌های اینترنتی این کشور استفاده کنید. اونجا هم مثل ایران، تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ هستند که هزینه خیلی کمتری نسبت به خود تاکسی‌ها داشته باشند. ما هم بعد از خوردن صبحانه، یک تاکسی برای رفتن به یکی از کلیساهای این شهر گرفتیم.

صبحانه هتل آمری پلازا تفلیس

کلیسای سامبا مشهورترین کلیسای تفلیس بود. ما زمانی که به این کلیسا رسدیم، تازه متوجه شدیم که بزرگ‌ترین کلیسای ارتدوکس در سطح جهان هم محسوب می‌شه! این کلیسا هم یکی بهترین جاذبه‌های گردشگری در سطح این شهر بود. گنبد طلایی اون روی چندین ستون بنا شده بود. مراسم عشای ربانی یک مراسم با عنوان آیین سپاسگزاری در این کلیسا است که در روزهای خاصی برگزار می‌شود. خوشبختانه ما زمانی به این کلیسا مراجعه کرده بودیم که در همون روز، این مراسم در حال برگزاری بود. ما هم تونستیم این مراسم رو از نزدیک مشاهده کنیم.

خلاصه که تا ظهر توی کلیسا در حال گردش بودیم و بعدش به هتلمون برگشتیم. ما بعد از استراحت، حدود ساعت 16 به یکی از خیابان‌های مشهور این شهر رفتیم تا بتونیم برخی از اقلام مورد نیازمون رو خریداری کنیم. شنیده بودیم که خیابان پکینی تفلیس، بهترین مکان برای خرید پوشاک و سایر اقلام هست. قیمت‌های محصولات نیز در این خیابان به صرفه بود و علاوه بر اون، شما می‌تونستین برندهای معتبری رو پیدا کنین.

کلیسای سامبا تفلیس

ما بعد از خرید، خودمون رو به میدا اروپا این شهر رسوندیم. از اونجا، برای دیدن تفلیس قدیم سوار تله کابین شدیم. یک منظره زیبا زیر پای ما قابل مشاهده بود. واقعا ارزش دیدن رو داشت. ما در قسمتی از مسیر، از تله کابین پیاده شدیم تا بتونیم در اون منطقه گردش کنیم. یک مجسمه نسبتا بزرگ روی یک تپه قرار گرفته بود که ما نمی‌دونستیم مربوط به چه کسی هست. با پرس و جویی که از لیدرمون انجام دادیم، متوجه شدیم که این مجسمه رو به عنوان مجسمه مادر می‌شناسند.

بعد از دیدن مجسمه مادر، دوباره سوار تله کابین شدیم تا از رودخانه متکواری دیدن کنیم. روی این رودخانه، یک پل با معماری بسیار مدرن طراحی شده بود که نگاه‌ها رو به خودش خیره می‌کرد. طبق توضیحات لیدر ما، متوجه شدیم که این پل قبلا توسط یک معمار از کشور ایتالیا بنا شده است. توی تفلیس، این پل رو به عنوان پل صلح می‌شناختند.

خلاصه که اون روز رو خیلی به گردش در مناطق مختلف تلفیس پرداختیم. حسابی هم خسته شده بودیم و بعد از اون، سریعا خودمون رو به هتل رسوندیم. ما چون هزینه کمتری برای این تور پرداخت کرده بودیم، در کل 2 روز در تفلیس ماندگار بودیم. قرار بود صبح روز بعد، به کشور خودمون برگردیم. اصلا متوجه نشدیم که اون شب چطوری گذشت؛ چون خستگی باعث شده بود تا بعد از میل شام، روی تخت خواب بیهوش بشیم. صبح روز بعد هم چمدون هامون رو جمع کردیم و خودمون رو به فرودگاه تفلیس رسوندیم.

اونجا منتظر بودیم تا مهر خروج از گرجستان رو برامون ثبت کنن. بعد هم که وارد ایران شدیم، به پارکینگ مسقف فرودگاه مراجعه کردیم و دنبال ماشینمون می‌گشتیم. چون پروازمون کلا 2 ساعت طول کشید، زیاد خسته نبودیم و تونستیم با خودروی شخصی، حدود 400 کیلومتر رو رانندگی کنیم. کلا با خیال راحت‌تر و با آرامش خودمون رو به شیراز رسوندیم. با اینکه تعداد روزای این سفر کم بود، اما واقعا تفریحات خوبی توی این سفر داشتیم. به شما هم پیشنهاد می‌کنم حتما برای یکبار هم که شده، به این شهر سفر کنید!