خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش که باید امتحان کنید!

  • تحریریه تریپ پلاس
  • 1403/1/15
خوشمزه ترین غذاهای سنتی کیش که باید امتحان کنید!

بهترین غذاهای سنتی کیش را کجا پیدا کنیم؟

شکم گردی یکی از مهیج‌ترین بخش‌های سفر محسوب می‌شود، علی‌الخصوص زمانی که مقصد سفر به جزیره اسرارآمیز کیش باشد. خوشبختانه غذاهای سنتی کیش تنوع بسیار بالایی دارند و به گفته اغلب گردشگران داخلی و خارجی طعم غذاهای محلی این جزیره لذیذتر از حد تصور است. ازاین‌روی در ادامه این بخش از تریپ پلاس قصد داریم، بهترین و معروف‌ترین غذاهای محلی جزیره کیش را معرفی کنیم.

لیست غذاهای سنتی و محلی کیش

خوشبختانه در خطه جنوب می‌توان شاهد متفاوت‌ترین غذاها بود، به‌طورکلی آنچه غذاهای سنتی جنوبی را از دیگر نقاط ایران متمایز می‌کند، به‌کاربردن ادویه‌های مخصوص در طبخ غذا است. اگرچه ماهی عضو جداناپذیر غذاهای جنوبی محسوب می‌شود؛ اما در این میان غذاهای عربی و جنوبی دیگری نیز هستند که بدون گوشت طبخ می‌شوند، برای آشنایی با غذاهای محبوب جزیره کیش این بخش را بادقت مطالعه کنید.

سمک مشوی

ماهی سمک مهم‌ترین ماده سازنده این غذای سنتی جزیره کیش است. این غذای خوش‌عطر عربی در جزیره کیش به بهترین شکل ممکن طبخ می‌شود و می‌توان آن را با نان لواش، لیموترش و سبزی‌های معطر سرو کرد.

 بهترین رستوران سنتی کیش

قلیه ماهی

یکی از معروف‌ترین غذای محلی کیش و جنوب قلیه ماهی شناخته می‌شود، این غذا که کمی شبیه به قرمه‌سبزی است، با موادی نظیر قلیه ماهی، سبزی‌های معطر، پیاز، تمرهندی و... طبخ می‌شود. جالب است بدانید که قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی است که در نقاط مختلف جنوب به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود.

قلیه میگو

قلیه میگو نیز یکی دیگر از غذاهای محلی کیش است که مانند قلیه ماهی طبخ می‌شود، اما با این تفاوت که در این غذا به‌جای فیله ماهی از میگو استفاده می‌شود.

کله کندی

ماهی ساردین پهلو طلایی یا ماهی عومه و تخم‌مرغ مهم‌ترین مواد سازنده کله کندی برشمرده می‌شوند. این غذا را می‌توان با برنج یا نان محلی سرو کرد.

مارگوگ

قدمت خورشت مارگوگ به دوره قاجار بازمی‌گردد، اغلب اشراف قاجار مارگوگ را به‌عنوان یکی از لذیذترین غذاهای جنوبی می‌شناختند. این غذای محلی با حبوبات، گوشت گوسفند، سیب‌زمینی و سبزی‌های معطر طبخ می‌شود. پیشنهاد ما به گردشگرانی که از طعم تند لذت می‌برند این است که حتماً یک‌بار خورشت مارگوگ را امتحان کنند.

مضروبه

ازنظر گردشگران مضروبه به‌عنوان لذیذترین غذای دریایی محلی کیش شناخته می‌شود که مهم‌ترین عنصر طعم‌دهنده این غذای جنوبی سیر است. در این غذا ادویه‌های مختلف جنوبی استفاده می‌شود که طعم آن را متفاوت‌تر می‌کند.

حمسه الخرت

حمسه الخرت یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین غذاهای سنتی کیش است. این غذا از نوعی صدف به نام محار تهیه می‌شود. در این غذا گوشت داخلی صدف با پیاز و ادویه‌های مختلف ترکیب می‌شود و پس از آماده‌سازی می‌توان این غذا را با برنج یا نان محلی سرو کرد.

پودنی

پودنی نام نوعی کوسه چربی‌دار جنوبی است. این غذای محلی نیز طرف‌داران مخصوص به خود دارد. گردشگرانی که می‌خواهند یک طعم استثنایی را تجربه کنند، بهتر است یک‌بار این غذا را امتحان کنند. این غذا بهتر است با برنج سرو شود.

برنج مجبوس

برنج مجبوس درواقع نوعی غذای عربی است که برخلاف دیگر غذاهای جنوبی با ماهی سرو نمی‌شود. این غذا درواقع نوعی پلوی مخلوط است. ادویه مهم‌ترین نقش را در طعم سازی این غذا لذیذ ایفا می‌کند. گردشگرانی که به طعم ادویه‌هایی نظیر رازیانه، دارچین، زیره سبز، میخک و... علاقه دارند، می‌توانند از طعم بی‌نظیر این غذا لذت ببرند.

غذای دریایی محلی کیش

کوکو ماهی

یکی از استثنایی‌ترین غذاهای جنوبی کوکو ماهی است. این غذا از ترکیب گوشت ماهی کبابی، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و... تهیه می‌شود. کتلت ماهی یا شامی ماهی از دیگر نام‌های این غذای لذیذ است.

دال عدس

دال عدس نوعی غذای جنوبی مشابه عدسی است. این غذای مقوی با نوعی عدس نارنجی به نام دال عدس پخته می‌شود. سیر، پیاز، دال عدس، گوجه‌فرنگی و... ازجمله مواد اولیه این غذای آسان و لذیذ هستند. این غذا برخلاف دیگر غذاهای جنوبی گوشت ندارد و می‌تواند یک وعده‌غذایی عالی برای افرادی با رژیم غذایی گیاهخواری باشد.

فلافل و سمبوسه

فلافل و سمبوسه ازجمله غذاهای خیابانی و لذیذ جنوبی هستند که عطروطعم آن‌ها برای همه آشنا است. گردشگرانی که می‌خواهند طعم اصیل این دو غذا را تجربه کنند، بهتر است این غذاها را از بومیان جزیره کیش خریداری کنند.

برنج شکری

محمر یا برنج شکری یک غذای بسیار لذیذ برای گردشگران علاقه‌مند به غذای شیرین است. چراکه این غذا با شکر فراوان طبخ می‌شود. به‌طورکلی برنج این غذا تا جایی با شکر پخته می‌شود که به رنگ زرد درآید. این غذا معمولاً با آب ماهی، تمرهندی یا ماهی کبابی سرو می‌شود.

هریسه جنوبی

اگرچه ماهی عضو جداناپذیر سفره‌های جنوبی است، اما هریسه جنوبی یکی از غذاهای سنتی کیش شناخته می‌شود که مهم‌ترین ماده اولیه آن را گندم تشکیل می‌دهد. این غذا که معمولاً در وعده شام یا صبحانه سرو می‌شود، طعمی شبیه به هلیم دارد. دورچین این غذا نیز شامل سبزی‌خوردن، گوجه‌فرنگی، سیرترشی و... است.

یریش

یریش یا بریشه یکی از غذاهای بدون گوشت جزیره کیش و جنوب کشور است. بلغور گندم مهم‌ترین ماده غذایی مورداستفاده در این غذا محسوب می‌شود. یریش معمولاً با کشمش و کمی روغن محلی سرو می‌شود.

رستوران‌ های سنتی کیش

خوشبختانه در این جزیره رستوران‌های مجلل بسیار زیادی هستند که غذاهای جنوبی را با بهترین کیفیت در اختیار گردشگران داخلی و خارجی می‌گذارند. ضمن اینکه در کنار رستوران‌های سنتی و مجلل معروف کیش تعدادی آشپزخانه و رستوران‌های کوچک نیز در این جزیره وجود دارند که می‌توان در آن‌ها طعم اصیل غذاهای محلی جنوبی را یافت.

با تمام تفاسیر فوق برای معرفی بهترین رستوران سنتی کیش عوامل زیادی نظیر بعد مسافت، ذائقه گردشگر، بودجه مالی و... دخیل هستند، ازاین‌روی نمی‌توان رستوران خاصی را معرفی کرد، اما به‌طورکلی رستوران‌هایی مانند رستوران حفیظی، مادربزرگ، طباخ و... ازجمله معروف رستوران‌های سنتی کیش ازنظر مردم شناخته می‌شوند.

رستوران‌ های سنتی کیش

بهترین غذای محلی کیش را کجا بخوریم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، جزیره کیش دارای رستوران‌های متنوع و جذابی است. این رستوران‌ها می‌توانند لذیذترین غذاهای جنوبی را باکیفیت مطلوب طبخ کنند. باوجود گفته‌های فوق اما در پاسخ به سؤال بهترین غذای محلی کیش را کجا بخوریم؟ باید گفت برای سرو بهترین غذای محلی کیش بهتر است به رستوران‌ها و آشپزخانه‌های کوچک این جزیره اعتماد کنید و برای لذت‌بردن از طعم واقعی این غذاها آن‌ها را در رستوران‌هایی که کارکنان آن‌ها جنوبی هستند، سرو کنید.

جمع‌بندی

زیبایی‌های جزیره کیش غیرقابل‌انکار است، این جزیره در کنار تمام جاذبه‌های دیدنی خود تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. غذاهای محلی جنوب تنها به فلافل و سمبوسه محدود نمی‌شوند و در این جزیره برای تمام ذائقه‌ها غذای محلی وجود دارد.

از اینکه تا پایان یکی دیگر از مقاله سایت تریپ پلاس با ما همراه بودید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله مختصر و مفید شمارا به‌خوبی با غذاهای سنتی جنوبی آشنا کرده باشد. باتوجه‌به این غذاهای محلی کیش تنوع بی‌شماری دارند، ازاین‌روی پیشنهاد می‌کنیم، در جهت تکمیل‌شدن این مقاله شما نیز تعدادی از غذاهای سنتی کیش را همراه با نحوه طبخ آن‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید خود شوید
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}